Svar:
MY BEAT´S ABONNEMANGSAVTAL – ALLMÄNNA VILLKOR
Nya villkor gällande från 1 januari 2022
- Allmänt
1.1. I allmänhet gäller följande allmänna villkor för detta prenumerationsavtal från och med den 1
januari 2022. Pris- och trafikvillkor är även uppdaterade den 1 januari 2022. Databehandling
sker i enlighet med kraven i personuppgiftslagen och riktlinjer för behandling av
personuppgifter.
1.2. Avtalet består av: (a) order, (b) nuvarande priser, (c) dessa allmänna villkor. Finns det
ömsesidiga motsatser i ovannämnda dokument, då gäller: (a) först och främst, och (b)
alternativt, etc. Utöver vad som anges i dessa villkor kan särskilda bestämmelser gälla i
samband med ett visst erbjudande. Sådana särskilda bestämmelser har företräde.
1.3. Det är kundens ansvar att bli medveten om abonnemangsvillkoren.
- Avtalsperiod och godkännande av avtalet
2.1. Kunden anses ha accepterat dessa prenumerationsvillkor så snart tjänsten tas i bruk.
2.2. Kunden får ett SIM-kort (inom 14 dagar efter beställning av abonnemang).
2.3. Ansökan kommer att bli kreditbedömd. Avslag på ansökan måste styrkas. Skälen anges på
förfrågan. Man måste vara minst 18 år för att kunna köpa telefon hos oss. För användare under 18 år måste förälder / vårdnadshavare / god man vara den
juridiska ägaren av abonnemanget.
- Ångerrätt
3.1. Kunden kan säga upp avtalet utan att ge någon anledning inom 14
dagar efter att My Beat har uppfyllt sin upplysningsplikt enligt ångerrättlagen. Kunden måste
meddela säljaren om användningen av ångerrätten 14 dagar innan fristen utgår. Tidsfristen
inkluderar alla kalenderdagar. Om tidsfristen slutar på en lördag eller helgdag eller högtid
förlängs tidsfristen till nästa arbetsdag.
- Vid beställning ger kunden My Beat befogenhet att:
4.1. Initiera och rapportera överföring av telefonnummer från nuvarande operatör till My Beat.
4.2. Som kund får man information och erbjudanden från My Beat via e-post.
4.3. Kunden ansvarar själv att My Beat har rätt person- och kontaktinformation till kunden.
- Vad får kunden från My Beat / Hur kommer man igång?
5.1. My Beat aktiverar ett abonnemang till kunden och ger kunden ett telefonnummer, eller
porterar kundens föregående telefonnummer, och ett SIM-kort. SIM-kortet skickas, om kunden
inte har mottagit det personligen, till kundens bokförda adress. Genom att boka portering av
telefonnummer ger kunden My Beat fullmakt till portering av dennes telefonnummer från
kundens tidigare operatör, och samtidigt till att säga upp kundens kontrakt med den tidigare
operatören. Eventuella kostnader som uppstår vid uppsägning av abonnemang med en
tidigare operatör måste bäras av kunden.
5.2. När abonnemanget har aktiverats har kunden tillgång till vad som överenskommits vid
bokningstillfället.
- Nummerportabilitet / överföring av telefonnummer
6.1. Portering av telefonnumret till Leverantören sker vanligtvis ca 8 arbetsdagar från det att kunden
har begärt detta, om det inte gäller speciella omständigheter. Portering innebär att kunden
skapar ett nytt abonnemangsavtal med My Beat. Kunden är själv ansvarig att säga upp sitt
abonnemang med tidigare teleoperatör.
6.2. Vid telefonnumrets ut-portering ifrån My Beat, eller uppsägning av tjänsten är kunden är skyldig
att betala alla avgifter tills abonnemanget upphör, och alla abonnemangsvillkor för relevanta
bestämmelser är i kraft tills det utestående beloppet betalas.
- Pantsättning
7.1. My Beat har pant i den köpta varan tills den är fullt betald, med tillägg av räntor och
omkostnader. Tills detta har skett har kunden inte rätt att avyttra, pantsätta, hyra ut eller låna
ut varan. My Beat förbehåller sig rätten att IMEI-spärra köpta varor vid grov vårdslöshet/svindel.
Panträtten omfattar också eventuella nya varor kunden köper av My Beat, till säkerhet av det
samlade belopp som kunden är skyldig i sina kreditavtal. Varorna identifieras med signatur på
levereringsbekräftelsen.
7.2. Om någon form av verkställighet har gjorts av kunden, inklusive att kunden går in i
skuldförhandlingar, går i konkurs eller på något annat vis står i fara för att mista äganderätten
på varan, pliktar kunden att underrätta My Beat skriftligt om förhållandet så fort som möjligt.
7.3. Abonnemangsavtalet är pantsatt till Svea Bank AB. Betalning av fordringar - av vad slag
det vara må - som har sin grund i detta avtal kan med befriande verkan därför bara göras till
Svea Bank AB och de konton som Svea Bank AB anvisar.
- Uppsägning av avtal
8.1. Privata kunder har rätt att säga upp abonnemanget med en månads uppsägningstid. Vid utportering av numret avslutas abonnemanget automatiskt den sista i samma månad.
8.2. Leverantören har rätt att säga upp abonnemangs- / serviceavtalet med omedelbar verkan
och slutfakturera kunden om kunden upprepade gånger inte betalar.
8.3. Vid allvarlig överträdelse av avtalet kan leverantören säga upp abonnemanget för både
utgående och inkommande trafik.
8.4. Leverantören har rätt att ändra priser med en månads varsel. Kunden har rätt att säga upp
abonnemanget utan att prisförändringen upphör, vilket medför en annan nackdel. Kunden
anses ha accepterat prisändringen om Kunden inte aktivt har sagt upp avtalet innan
ändringen träder i kraft.
- Klagomål / Tvist
9.1. Klagomål görs skriftligen till leverantörens kundservice. Behandlingstid för klagomål är 1 till 3
arbetsdagar. Klagomål ska göras inom tre (3) månader efter att parten har mottagit
meddelande eller borde ha varit medveten om skälen till klagomålet.
9.2. Tvister mellan parterna ska lösas inledningsvis genom förhandlingar och överenskommelser.
9.3. Om parterna inte kan komma överens kan tvisten prövas av Allmänna reklamationsnämnden
(Box 174, 101 23 Stockholm, www.arn.se), vars beslut är en rekommendation till parterna om
hur tvisten bör lösas. Allmänna reklamationsnämnden prövar inte tvister som rör enbart
underlag för fakturering av Tjänster.
9.4. Tvist vid tolkning eller tillämpning av Avtalet ska annars avgöras av svensk domstol enligt svensk
lag.
- Allmänna villkor abonnemangsavtal
10.1. Dessa villkor gäller mellan kunden och My Beat nedan kallad My Beat” och kunden. My Beats
telekommunikationstjänster tillhandahålls av underleverantören My Beat AB och faktureras
av Svea Bank.
10.2. Leverantören har rätt att ändra de villkor som fortsätter tills vidare. Ändringar som är av stor vikt
för kunden bör meddelas kunden per SMS eller e-post minst en månad innan ändringen träder
i kraft. I sådana fall har kunden rätt att säga upp villkoren utan föregående meddelande. Om
kunden fortsätter att använda Tjänsterna efter ändringen träder i kraft, förstås det av
Leverantören att kunden har accepterat ändringar i villkoren.
- Kundförpliktelser / Ansvarig användning av tjänsterna
11.1. Kunden kan endast använda tjänsterna: (a) i enlighet med och för de syften som anges i
avtalet, och (b) för eget bruk, dvs. Kunden får inte sälja eller på annat sätt kommersiellt
använda tjänsterna. Kunden får inte använda tjänsterna eller tillåta någon annan att
använda tjänsterna för olagliga eller oetiska ändamål eller på ett sätt som orsakar skada eller
annan nackdel för leverantören eller tredje part.
11.2. Kunden ansvarar för allt innehåll som kunden skickar eller hämtar när kunden använder
tjänsterna.
- Avstängning av tjänster
12.1. Abonnemanget kan omedelbart stängas för både utgående och inkommande trafik och för
inköp av tjänster om den: (a) används i strid med prenumerationsvillkoren, lagen, offentliga
beslut, domar etc. (b) missbrukas eller skapar störningar i kommunikationsnätet till andra,
såsom till exempel masskommunikation (spam), trakasserier eller hot mot säkerhet och hälsa.
(c) överträder tredje parts rättigheter, t.ex. genom att använda webspiders. (d) används på
ett sätt som tar kapacitet i nätverket utöver normal användning, till exempel. genom att
spionera för olagliga ändamål. (e) kopplas, ändras, eller det görs ingripanden eller tillägg till
utrustningen, inklusive konfigurationen. (f) återförsäljs, leasas eller på annat sätt erbjuds till
tredje part. (g) skapar förlust eller skadar tredje parter eller "varumärket". (h) felleverar viktig
information från kunden till leverantören, (i) kunden ansvarar för väsentliga avtalsbrott (j)
kunden inte betalar en utestående faktura trots påminnelse, (k) en myndighet begär det (l)
leverantören har anledning att tro att produkten eller SIM-kortet har gått vilse eller stulits eller
det finns någon annan obehörig användning av kundens prenumeration. (m) kundens
samtalskostnader överstiger det belopp Leverantören har som kreditgräns för tjänsten (n) fel
PIN-kod eller säkerhetskod har matats in tre gånger i rad. (o) Kunden är skyldig att betala fasta
avgifter för prenumerationer även under den tid som tjänsten inte kan användas av kunden.
- Ansvar och innehåll
13.1. Kunden ansvarar för att spara SIM-kort, PIN-koder och säkerhetskoder, på så sätt att obehöriga
användare inte kan komma åt dem. Kunden kan inte kopiera eller manipulera sitt SIM-kort.
13.2. Om SIM-kortet förloras, tappas bort, stjäls eller om kunden misstänker att någon hade tillgång
till kundens PIN eller kundsäkerhetskoder, ska kunden omedelbart efter upptäckten blockera
SIM-kort genom att kontakta My Beats support. Skriftlig bekräftelse av mottagen spärr meddelande skickas på kundens
begäran. Kunden är själv ansvarig för missbruk av SIM-kortet tills spärrmeddelandet har tagits
emot av My Beat”. Om missbruket möjliggörs av vårdslöshet av kunden är kundens ansvar
begränsat till 10 000 kr. Förlustbegränsningen gäller inte i händelse av att missbruk möjliggörs av
kundens grova vårdslöshet, eller där kundens grova oaktsamhet har brutit mot
abonnemangsvillkoren. Som grov oaktsamhet ska i samtliga fall anses om kunden dröjer mer
än sex (6) timmar från att telefonen / SIM-kortet försvann med att meddela leverantörens
kundcenter.
13.3. För användandet av tjänsten i utländska operatörers mobilnät debiteras du enligt My beats taxa för respektive nät. Det åligger kunden att själv säkerställa att nationella mobilnät används när kund befinner sig i Sverige.
13.4. Tjänsten Fria samtal innebär att minutavgiften är 0 kronor för nationella samtal till fasta och/eller mobila användare eller annan kategori av användare som anges av My Beat, gäller avgiftsbefrielsen inte samtal såsom t.ex. betalsamtal, mediasamtal, samtal till nummerupplysning, telefonkortstjänster tillhandahållna av annan part eller andra liknande tjänster. Det är kundens ansvar att se till att inga oönskade samtal som tex utlandssamtal görs från mobilabonnemanget. Tjänsten Fria samtal har ett tak på max 3000 minuter, 3000 sms och 1000 mms per månad.Utöver det blir man debiterad per samtalsminut/sms/mms i samhörighet med My beats priser. My Beat ansvarar heller inte för att eventuell prenumeration av tjänster startas genom appar eller liknande i kundens telefon.
13.5. Abonnemanget kan användas som i Sverige inom hela EU + Norge med en begränsing på 25GB/mån upp till 4 månader per år.
13.5. Mobila Bredbanden får bara användas inom Sverige.
- Betalning och fakturering
14.1. Abonnemangsavgift, samtal och andra avgifter betalas mot faktura. Betalning måste ske i
enlighet med betalningsspecifikationen som anges på fakturan. Vid försenad betalning har
Leverantören rätt att kräva ränta vid försenad betalning enligt räntelagen, lagstadgad
påminnelse och eventuellt avgift från Inkasso.. Sen betalning kan leda till uppsägning av
prenumerationen.
14.2. Kunden ska inom rimlig tid meddela leverantörens kundtjänst om fakturan anses vara felaktig.
Om kunden inom en rimlig tid har invänt mot räkningen och skickar en saklig faktabas som
skäl, ska leverantörens tidsfrist för betalning av relevant tvistlösning slutföras. Emellertid skall
belopp som inte bestridits betalas senast på den ursprungliga förfallodagen. Det utestående
beloppet måste emellertid betalas före förfallodagen. Ränta och avgifter ingår i det
omtvistade belopp som kunden slutligen betalar om inte annat skriftligen bekräftas av kunden.
14.3. Kunden är ansvarig för all användning av prenumerationer och tjänster och är därmed
ansvarig för alla avgifter som uppkommit enligt dessa villkor. Kunden ska betala fasta och
rörliga avgifter till leverantören enligt specifikationen i respektive tjänst och vid den tidpunkt
gällande prislista, om inte annat avtalats skriftligt.
14.4. Tjänsten får inte användas för att fylla digitala plånböcker. Om tjänsten används för att betala
för en produkt eller tjänst, är kunden ansvarig för sådana inköp.
14.5. Eventuella skatter (t.ex. moms) och avgifter (till exempel kommunikationsförfrågningar) som
betalas av kunden och läggs till på fakturan. Kostnaden för användning utomlands kan
faktureras upp till 6 månader efter att kunden var utomlands. Observera att kunden också är
ansvarig för datatrafik till följd av så kallad passiv användning av abonnemanget, det vill säga
för förbrukad datatrafik, till exempel, eftersom kundens mobiltelefon söker efter uppdateringar
via mobilnätet.
- Begränsningar / Serviceavbrott
15.1. Leverantören förbehåller sig vidare rätten att utföra underhåll eller annat som bolaget anser
nödvändigt och är inte ansvarig för avbrott eller liknande som detta kan orsaka. Schemalagd,
längre uppsägning ska leverantören ge förhandsbesked om. Driftsavbrott i
mobilkommunikationsnätet i mer än 5 dagar från det mottagna felmeddelandet ska
kompenseras på begäran med den proportionella återbetalningen av månadsavgiften,
förutsatt att avbrottet inte beror på omständigheter som ligger utanför My Beats kontroll.
- Ansvar / force majeure
16.1. Leverantören är inte ansvarig för felskickade, försenade eller uteblivna redogörelser av
användning av abonnemanget om detta antas som kontrollerat av "varumärket” och inte
förutsägbart av leverantören.
16.2. Om nätverket inte fungerar korrekt på grund av nödvändiga tekniska underhålls- och / eller
driftåtgärder är leverantören ansvarig för eventuella skador.
16.3. Leverantören är inte ansvarig för indirekt förlust eller skada såvida inte Leverantören har
utfärdat grov oaktsamhet.
- Immateriella Rättigheter
17.1. Avtalet innebär inte att upphovsrätt eller andra immateriella rättigheter överförs till kunden.
Kunden får inte använda, kopiera, modifiera eller på annat sätt hantera programvaran eller
annat material som tillhör tjänsten, med undantag för tillstånd från sådan programvara eller
material till en annan. För programvara som ingår i tjänsten kan särskilda licensvillkor också
gälla.
- Kundinformation
18.1. Leverantören är skyldig att hålla konfidentialitet om innehållet i elektronisk kommunikation och
användningen av elektronisk kommunikation av andra, se lagen om elektronisk
kommunikation § 2-9.
18.2. Information om kundrelationen och användningen av Tjänsterna kommer att registreras, lagras
och användas av leverantören för att hantera och skydda kundrelationen.
18.3. Utlämning av information till utomstående parter kan inte ske utan Kundens skriftliga
medgivande, såvida inte leveransen krävs enligt lag eller ingår i betalning, försäkring, bokföring
och i följande fall.
18.4. Om kunden beställer tjänster eller produkter från tredje part som kräver leverans av platsdata
eller annan relevant data från "varumärket", godkänner Kunden att Leverantören kommer att
tillhandahålla nödvändiga uppgifter.
18.5. Kunden instämmer i att Leverantören kan använda någon kommunikationsform till Kunden,
inklusive elektronisk kommunikation (SMS, MMS, e-post, etc.). Kunden har rätt att förstå vilken
information som har registrerats och kan kräva att de korrigeras, se personuppgiftslagen
sektionerna 18, 27 och 28.
Köp av telefon
19.1. Vid köp av begagnade telefoner binds abonnemanget tillsammans med telefonen i 24 månader.
19.2. My Beat AB (nedan kallat My Beat) samarbetar med Refurbly för leverans av begagnade telefoner. Alla termer som beskrivs här är under Refurblys ansvar, men alla förfrågningar relaterade till dessa går till My Beat.
Alla produkter har genomgått Refurblys kvalitetssäkringsprocess.
Begagnade varor köps alltid i befintligt skick. Beskrivning av skick baseras på hur respektive handläggare upplever aktuell enhet, vi förbehåller oss rätten att göra en bedömning av varans skick. Repor och mindre märken räknas ej som skador utan som slitage. Vidare vill vi upplysa om att begagnade enheter kan ha reparerats/uppgraderats av oss eller tidigare ägare med komponenter som ej är original.
Begagnade varor köps alltid i befintligt skick, samtliga funktioner testas men kan inte alltid bli hundraprocentig (100%). I det fall funktionstest har gjorts kontrolleras att enheten tar emot laddning, att enhetens skärm och touch fungerar, att enhetens fysiska knappar fungerar samt uppkoppling av samtal, samtalshögtalare och samtalsmikrofon.
Det kan finnas vissa osäkra funktioner som är svåra att testa dess funktionalitet. Komponenter och funktioner som inte testas och kan vara osäkra är bl.a men inte enbart: Wifi, Kamera, Batterikapacitet, Mjukvaruversion, Språkval, Enskilda applikationer, Headset, Bluetooth, GPS, Frekvensstöd, 2G funktionalitet, 3G funktionalitet, 4G funktionalitet samt generell problematik med att enhet fryser eller hänger sig.
Begagnade varor köps alltid i befintligt skick men vi lämnar alltid vår 12 månaders garanti. Vidare levereras begagnad enhet utan kartong, laddare, och bruksanvisning. Enbart handenhet samt laddningskabel ingår vid köp av begagnad vara.
Refurbly AB (Refurbly) kan ej garantera att True Tone fungerar i de begagnade produkter som säljs. Detta på grund av att True Tone är omöjlig att återställa/reparera om funktionen saknades vid inköpstillfället.
My beat förbehåller sig alltid rätten att anulera en beställning efter att orderbekräftelse skickats ut till kund.
19.3. Ångerrätt
Konsumenten kan avbryta köpet av produkten i enlighet med bestämmelserna i lagen om ångerrätt. Ångerrätten innebär att konsumenten utan anledning kan returnera produkten till säljaren även om det inte finns några fel. Konsumenten måste meddela säljaren om användningen av ångerrätten inom 14 dagar efter mottagandet av produkten (uttagsformulär bifogat till orderbekräftelsen). Vid användning av ångerrätt ska My Beat informeras i förväg via uttagsformuläret, och produkten kommer att returneras till den adress som anges på uttagsformuläret. I annat fall gäller samma villkor som för inköp av nya produkter.
19.4. Leveranser
Leverans sker till angiven adress i Sverige. Normal leveranstid är 2-4 arbetsdagar från den mottagna beställningen. Produkten levereras till kunden med Postnord via ombud.
19.5. Garantivillkor
Refurbly ger alltid en Refurbly Garanti™ på upp till 12 månader på gällande sortiment av telefoner. Fel som eventuellt upptäcks repareras av Refurbly i egen verkstad. Refurbly Garanti™s giltighetstid är 12 månader, räknat från inköpsdagen eller när du tagit emot varan. Garantins giltighetsområde är Sverige i dagsläget.
- Vid ett garantiärende repareras mobilen skyndsamt och returneras till kunden.
- Om enheten har ett svårdiagnosticerat fel ersätts mobilen men en likvärdig modell efter överenskommelse med kund
OBS! Innan du skickar in din mobil på service skall du göra följande
- Radera enheten
Gå till Inställningar > Allmänt > Nollställ > Radera allt innehåll och inst. Om det behövs anger du lösenkoden till Apple-ID. Om du inte kan radera enheten eftersom den inte slås på eller inte svarar kan du radera den från ditt iCloud.com
- Se till att aktiveringslåset är av
Ditt skärmlås måste vara avaktiverat (koden för att komma in i telefonen). Om det ej går måste du meddela oss din kod.
- Ta bort SIM-kortet och dina tillbehör
Se till att ta ur ditt SIM-kort och ta bort eventuella fodral/skärmskydd från enheten. Behåll din kabel och laddare, dem behöver vi inte.
- Nu är enheten redo att skickas in till oss
Har du inte fått tillräcklig information kontaktar du Refubly-supporten
19.6 Underhållsprocessen
Fel som upptäcks i produkten repareras. Om tillgången på reservdelar är begränsad, reservdelarna är orimligt dyra eller om det på annat sätt visar sig vara olönsamt att reparera produkten, ersätts den defekta telefonen med en motsvarande produkt. Tack vare vår extra snabba reparationsservice tar Refurblys garantireparation i genomsnitt 2−7 arbetsdagar räknat från det att telefonen inkommit för reparation. I vissa fall, till exempel på grund av semestrar eller andra orsaker kan reparationen ta längre tid. För att produkten ska kunna repareras inom en rimlig tid, bör även produktens kvalitet, tillgången på reservdelar, felets omfattning och andra tekniska specialfall beaktas.
Beakta att följande funktioner, delar eller åtgärder omfattas inte av Refurblys Garanti:
19.7 Följande ska ingå i en returnering som omfattas av garantin:
- Orderbekräftelse skickad per e-post som fungerar som kvitto
- Kundens kontaktuppgifter
- Kundens egen beskrivning av felet
- All annan kringutrustning som medföljde ursprungsförpackningen.
20. Nät/täckning.
Mybeat använder sig av Telenors nät. Tjänsten har varierande täckning över landet. Mybeat kan därför inte garantera täckning på varje enskild plats. Täckningskartor finns på Mybeats hemsida. Tjänstens kvalitet kan påverkas av faktorer såsom väder, topografi, användning inomhus, avstånd till mast eller liknande.