Kategorier:
Kontakta oss:
019-55 55 500
Mån - fre 10:00 -18:00
  • Operatörslås
    Svar:

    My Beat använder sig självklart inte av irriterande operatörslås. Om du har klickat på denna fråga har din telefon troligtvis blivit låst av en tidigare operatör! 

    Det är bara den operatören som har låst telefonen som har tillgång till operatörlås-koden. Är telefonen mer en 12 månader gammal kan du hitta koden på din gamla mobilleverantörs hemsida.

     

    Vid kontakt med mobilleverantörens kundtjänst kommer du att bli tillfrågad om att uppge en IMEI kod.

    Denna kod (15 siffror) hittar du på telefonens baksida under batteriet, eller genom att knappa in *#06#.

     

    Här är direktlänkar till verktyg för upplåsning hos Telenor, Tre, Telia och Tele2.

     

    Om du har en operatörslåst iPhone: 

    • Ta kontakt med kundtjänst hos operatören du köpte telefonen hos. De lägger in en beställning mot Apple om att telefonen ska frigöras för operatörslås.
    • Med nuvarande SIM-kort monterat i telefonen, kopplar du upp iPhone till en PC, synkroniserar och tar sen en säkerhetskopia. Detta gör du i iTunes, som kan laddas ner via apple.com.
    • Utan att koppla iPhone från datorn byter du från nuvarande SIM-kort till MyBeat SIM-kort. Tryck på Restore. iTunes kommer att radera all information från din iPhone.
    • Etter att processen med att ta bort all information på iPhone är klar måste telefonen reaktiveras. När detta är klart är telefonen upplåst och MyBeat SIM-kortet kan användas!
    • Ladda in din säkerhetskopia från iTunes och synkronisera.

    Om du inte redan har porterat ditt mobilnummer till My Beat, kan du byta tillbaka till ditt gamla SIM-kort. Telefonen är nu fri ifrån operatörslås och du kan på porteringsdagen, (se välkomstbrev), byta SIM-kort utan att koppla dig mot iTunes.

  • MMS - och Internetinställningar
    Svar:

    Ditt nya SIM-kort från MyBeat är försett med inställningar som automatiskt ställs in i din mobil, men ibland kan inställningarna behöva matas in manuellt.

     

    Innan du ger dig på att manuellt ändra inställningarna för surf och MMS i din mobil, kontrollera följande:

    1: Har mobilen täckning? 
    2: Fungerar datatrafik?  
    3: Starta om mobilen 
    4: Kontrollera befintliga APN-inställningar 

     

    Din mobil fungerar med ett APN som innehåller inställningar för både surf och MMS, men vi rekommenderar att ha två separata APN för surf och MMS. För att få nya inställningar eller uppdatera de befintliga inställningarna för APN gör du så här:

     

    iOS (iPhone/iPad) 
    Välj Inställningar/Mobilnät/Alternativ för mobildata/Mobilt datanätverk alt. Inställningar/Mobildata/APN-inställningar. 
     

    APN-inställningar för mobildata:

    APN: services.telenor.se 
    Användarnamn: Lämnas tom 
    Lösenord: Lämnas tom 

     

    APN-inställningar för mms

    APN: services.telenor.se 

    Användarnamn: Lämnas tom

    Lösenord: Lämnas tom 
    Server: Lämnas tom 
    MMSC: HTTP://mms 

    MMS-Proxy: 172.30.253.241

    Maximal storlek: 2097152

    MMS UA Prof URL

    APN-internetdelning

    APN: services.telenor.se 
    Användarnamn: Lämnas tom 
    Lösenord: Lämnas tom 

     

    Android 
    Välj Inställningar/Mobilnätverk/Åtkomstpunktnamn (kan variera på olika modeller). Finns där möjlighet att återställa eller hämta inställningar bör det användas. Om inte ska följande APN med följande detaljer skapas, där endast det som är i fet stil är nödvändigt. Ett APN för surf och ett för MMS.

     

    APN-inställningar för surf:

    Namn: Telenor Mobilsurf 
    APN:services.telenor.se 
    Proxy: Lämnas tom 
    Port: Lämnas tom 
    Användarnamn: Lämnas tom 
    Lösenord: Lämnas tom 
    Server: Lämnas tom 
    MCC: 240 
    MNC: 08 
    Authentiseringstyp: PAP 
    APN-typ Default,supl 
    APN-protokoll: IPv4 
    APN-protokoll vid roaming: IPv4

     

    APN-inställningar för mms

    Namn: Telenor MMS 
    APN: services.telenor.se 
    MMSC: http://mms 
    MMS-Proxy: 172.30.253.241 
    MMS-Port: 8799 
    MCC: 240 
    MNC: 08 
    Authentiseringstyp: Lämnas tom 
    APN-typ: mms 
    APN-protokoll: IPv4 
    APN-protokoll vid roaming: IPv4 
    Protokoll: http 
    Maximal storlek: 600 kb 
    MMS nerladdning vid roaming: Manual 
    Giltighetstid: Maximum 

     

    Övriga mobiler 
    Finns det en meny för att återställa eller hämta inställningar bör detta användas. Om detta inte finns ska ovanstående två APN skapas och aktiveras vid behov - ett APN för Surf och ett för MMS.

     

    I vissa fall kan man inte skicka MMS när man är på WiFi. Försök därför att slå av WiFi för att utesluta att detta är orsaken. Se till att  Mobildata är påslagen!

     

     

    Inställningar för mms/mobilsurf hos olika tillverkare:

    När du sätter i ditt nya SIM-kort från oss så ska alla inställningar falla på plats automatiskt i mobilen. Ibland kan du dock behöva skriva in inställningarna för surf och mms manuellt i din mobil. Här listar vi inställningar för surf och mms hos de vanligaste tillverkarna.

    1. Inställningarna gör du i din mobil och beroende på vilken modell du har så hittar du dem på lite olika ställen:

    iPhone: Inställningar => Mobilnät => Mobilt datanätverk

    Sony: Inställningar => Mer => Mobila nätverk => Åtkomstpunktsnamn => Menyknappen > Nytt APN

    HTC: Inställningar => Trådlöst och nätverk => Mobilt nätverk => Åtkomstpunktsnamn => APN:er => Nytt APN => Redigera åtkomstpunkt

    Samsung: Inställningar => Trådlöst och nätverk => Mobilt nätverk => Åtkomstpunktsnamn > Telenor SE

    Nokia: Inställningar => Nätverkskonfiguration => Välj plustecknet (+)

    Motorola: Inställningar => Wifi & Nätverk => Mobilt nätverk => Anslutningspunktens namn (APN) => Menyknapp => Ny APN

    ZTE: Inställningar => Mer => Mobila nätverk => Åtkomstpunktnamn => Menyknapp => Telenor mobilsurf

    2. Kontrollera nu inställningarna i din mobil: 

    OBS! Alla mobiler har lite olika fält, så hittar du inte ett av fälten nedan så beror det på att just din mobil inte behöver den infon.

    • APN/Anslutningspunktens namn: services.telenor.se
    • Proxy/Proxyadress: Lämnas tom (fältet finns inte i iPhone)
    • Port/Proxyport: Lämnas tom (fältet finns inte i iPhone)
    • Användarnamn: Lämnas tom
    • Lösenord: Lämnas tom
    • MMSC/MMS-adress: http://mms
    • MMS proxy/Proxyadress: 172.30.253.241 (för iPhone: 172.30.253.241:8799)
    • MMS port/Proxyport: 8799 (fält finns inte i iPhone)

    3. Har du en Sony, HTC eller Motorola ska du även fylla i det här:

    • MMC: 240 
    • MNC: 08 
    • Verifieringstyp/Autensitieringstyp: PAP 
    • APN-typ: default, hipri (HTC) (Lämnas tom för Sony) 
    • APN-protokoll: IPv4 (endast Sony) 
    • APN-protokoll vid roaming: IPv4 (endast Sony) 
    • MMS-protokoll: WAP 2.0 (endast HTC) 
    • Bärare: Lämnas tom 
    • Server: Lämnas tom

     

     

  • Vidarekoppling
    Svar:

    Vidarekoppling använder du för att koppla samtal dit du vill när du själv inte kan svara.

    Samtliga kortkommandon ska skrivas utan mellanslag, exempelvis **61*nummer#"lur".

     

    Aktivera vidarekoppling vid uteblivet svar

    Steg 1

    **61*                                                                                                        

    Steg 2

    Numret dit samtalen ska kopplas #

    Steg 3 Tryck "lur" eller ”OK” 

     

    Ställ in antal sekunder innan vidarekoppling

    Steg 1  **61*
    Steg 2 Numret dit samtalen ska kopplas
    Steg 3 Ange tid i sekunder, till exempel 11 sekunder – *11*#
    Steg 4 Tryck "lur" eller ”OK  

     

     

    Ta bort vidarekoppling

    Steg 1 ##61#                                                                                                 
    Steg 2 Tryck "lur" eller ”OK”

     

    Vidarekoppling vid upptaget 
    När du vill att någon annan ska svara när det är upptaget.

    Steg 1 För att aktivera: **67* nummer # sen trycker du "lur"
    Steg 2 För att av-aktivera: ##67# sen trycker du "lur" 

     

    Vidarekoppling när din telefon inte kan nås 
    När du vill att någon annan ska svara när telefonen är avstängd eller när du är utanför täckning.

    Steg 1 För att aktivera: **62* nummer # sen trycker du "lur"
    Steg 2 För att av-aktivera: ##62# sen trycker du "lur" 

     

  • Jag kan inte sända SMS?
    Svar:

     

    • Kontrollera att meddelandecentralnumret i din mobiltelefon är: +46708000708. 
    • Kontrollera att du valt: sänd SMS via GSM. 
    • Kontrollera att du har täckning där du befinner dig. 
    • Kontrollera att telefonens minne inte är fullt. 
    • Stäng av mobiltelefonen och plocka ur batteriet, sätt i batteriet igen och starta telefonen. 
    • Försök att skicka SMS på nytt.

     

    Om inte det här fungerar, behåll lugnet och ring eller maila till supporten. Mailar du oss så ringer vi!

     

    Mvh 

    support@mybeat.se

    Tel: 019 55 55 500  (Öppettider  vardagar 10:00 - 18:00)

     

  • Röstbrevlåda
    Svar:

    Kom igång med din röstbrevlåda, telefonsvarare!

     

    Ring 888 och följ instruktionerna.

    För att lyssna av röstbrevlåda: Ring 888 eller ifrån en annan telefon: +46 708 222 888 

Om My Beat

My Beat AB

orgnr: 556988-7556

E-post: support@mybeat.se

 

Telefon: 019-55 55 500

 

 

Följ oss på Instagram!